Je woont in Nederland en leent een auto met buitenlands kenteken: één regel vóór de eerste rit kan een flinke rekening voorkomen
In dit artikel:
Wie in Nederland woont en met een auto met een buitenlands kenteken op de openbare weg rijdt, kan Nederlandse bpm en motorrijtuigenbelasting moeten betalen. Dat geldt niet alleen voor een eigen auto, maar ook voor een voertuig dat tijdelijk van familie of vrienden wordt geleend. Het feit dat de buitenlandse eigenaar op het kentekenbewijs staat of dat de auto na enkele dagen teruggaat, is op zichzelf geen vrijstelling.
Voor kort gebruik bestaat een regeling voor een personenauto, bestelauto of motor die in het buitenland ter beschikking is gesteld. Met deze vrijstelling mag maximaal twee aaneengesloten weken in Nederland worden gereden zonder bpm en motorrijtuigenbelasting. De melding moet echter vóór de eerste rit op de Nederlandse openbare weg bij de Belastingdienst zijn gedaan. De startdatum kan daarna nog worden gewijzigd of ingetrokken zolang die nog niet is aangebroken. Eerst Nederland inrijden en pas later de vrijstelling aanvragen, voldoet dus niet.
De regeling kan voor dezelfde bestuurder en hetzelfde voertuig slechts eenmaal per twaalf maanden worden gebruikt. Ze is bedoeld voor incidenteel kort gebruik en niet om een buitenlandse auto structureel in Nederland te rijden. Voor bijvoorbeeld auto’s van buitenlandse werkgevers, verhuizingen naar Nederland of mensen die daadwerkelijk buiten Nederland wonen, kunnen andere regels en vrijstellingen gelden.
Wie na de twee weken met de auto in Nederland blijft rijden, moet tijdig nagaan of alsnog belasting moet worden aangegeven. Als niet langer aan de voorwaarden wordt voldaan, kan de belastingplicht bovendien teruggaan tot de eerste dag waarop het voertuig in Nederland werd gebruikt. Een naheffing van bpm en mogelijk een boete kunnen dan volgen.
De regels krijgen extra aandacht door de situatie in Italië, waar naar schatting meer dan 60.000 auto’s met Poolse kentekens rondrijden. Een deel daarvan zou feitelijk permanent in Italië worden gebruikt om belastingen en verzekeringskosten te ontlopen. In Nederland is een buitenlands kenteken eveneens geen automatische vrijstelling. Ook arbeidsmigranten die hier wonen of zich hadden moeten inschrijven, kunnen als Nederlandse inwoners worden gezien. Alleen wie daadwerkelijk zijn hoofdverblijf buiten Nederland heeft, kan onder ruimere internationale vrijstellingen vallen.
Vandaag Inside: Shelly Sterk op de vingers getikt om decolleté: 'Wat zag jij eruit?!'